machupeking.blogg.se

Vår resa från Machu Picchu till Peking.

Inkaleden

Kategori: Peru

Vi gjorde det, vi gick Inkaleden till Machu Picchu och är väldigt stolta över oss själva. Att i ord sammanfatta det vi upplevt är svårt men här kommer ett försök:

Dag 1: Tidig hämtning från hotellet och mötte upp våra guider, bärare, kock och vandringssällskap. Fyra högljudda men mycket trevliga amerikaner och så ett par från Nya Zeeland som vi klickade med direkt. Började vandra på leden som guiderna kallade för "inkaflat" men som vi kallar för uppför och nerför mest hela tiden. Vi tog oss fram på stenstigar genom obeskrivligt vackra landskap. På kvällen kom vi fram till vår första campingplats där tälten redan stod uppställda och väntade på oss. Vi lärde oss snabbt att lika varmt som det är uppe bland bergen medan solen skiner lika kallt blir det när den går ner. Shorts byttes mot underställ, mössa och vantar och huttrande kröp vi ner i våra sovsäckar och längtade efter morgondagen.

Dag 2: Tuffaste dagen som började med fem timmars vandring mot 4200 meters höjd. Andningspauserna blev många och spenderades med att beundra utsikten, sååå vackert. Efter det gick det nerför och vaderna fick sig en rejäl omgång. Med jämna mellanrum samlade gruppen ihop sig vid olika ruiner från Inkatiden och guiderna berättade om platserna. Att sitta och dingla med benen på en gamla stenruin med lamor vandrandes omkring en medan man får lyssna på berättelser från en tid för mycket länge sedan är något alldeles extra. På kvällen kom vi fram till vandringens vackraste campingplats. Snötäckta bergstoppar vart man än vände sig och så en stjärnklar himmel på det, magiskt.

Dag 3: Sovmorgon och vi väcks först klockan sex. Vi fortsätter att vandra nerför och tappar 1000 meter i höjd. Det blir varmare och leden går nu igenom regnskog när vi närmar oss Amazonas djungel. Vi hör till en härlig liten grupp där alla hela tiden peppar varandra. Våra två guider har koll på att vi mår bra och emellanåt är alla bara helt tysta och njuter av upplevelsen och allt det vackra. På kvällen kom vi till campingplatsen som vi fick veta låg vid foten av Machu Picchumountain och målet var nära.