machupeking.blogg.se

Vår resa från Machu Picchu till Peking.

Bank Peninsula Track

Kategori: Nya Zeeland

Vi läste någonstans att man kan förvänta sig att säga "wow" över något vackert man ser minst en gång om dagen här på Nya Zealand. På vår vandring har vi sagt wow" betydligt fler gånger än så.

När vi hade packat våra ryggsäckar med kläder och mat fick vi en karta i handen och blev skjutsade till det fösta boendet. En mysig stuga med utsikt över vatten och fårhagar.

Dagen efter började tidigt och vi gick och gick, hela tiden med de nyfikna lammen och fantastiska vyer som sällskap. Det har regnat mycket här under våren vilket gör kullarna extra gröna och solen som sken på oss under hela vandringen gjorde vattnet nästan onaturligt turkost och det är en mycket fin kombination.

Väldig få personer får gå på leden varje dag och bara i en riktning vilket gör att man aldrig möter någon. Lyxigt med känslan av att få ha allt det vackra för oss själva tyckte vi.

Efter en lång och härlig dag med vandring kom vi fram till det andra boendet som var så unikt att det är svårt att beskriva. Små hus låg utspridda och det var bland annat utomhusbadkar, sovstugor och loos(som de kallar toaletterna här). Här fanns även en supergullig liten shop med allt från vin till ostar och grönsaker. Man tog det man ville ha och lade pengarna i en liten burk. Efter ett par timmar kring lägerelden på kvällen så sov vi sött.

Sen blev det dags att stiga upp och vandra vidare förbi ännu fler får och till vår förtjusning även ett par sälar. Vi kom trötta och med ömma fötter fram till bilen, lyckliga och stolta över våra vackra mil på leden. Ett stort tack till vädret som var på vår sida den här gången.

• Göran o Anita säger:

Vi ser att ni har det underbart. Vi hoppas att vädret håll i sig.

2013-10-22 | 13:59:06
  • sara säger:

Även om jag inte ens är på plats kan även jag genom era bilder säga wow, vilken otrolig natur, så vackert! Kramar till er båda

2013-10-22 | 15:47:56
  • Thomas, Anna & Iris säger:

Har vattnet verkligen den där underbara färgen eller har ni fuskat i Photoshop? Iris fyller två månader i morgon och hälsar med lite dregel. Passa på och njut!

Ha alltid kameran på videoinspelningsläge när ni turas om att kissa på elstängsel.

Svar: Inge fusk här inte. Grattis till Iris från oss och tack för ett ytterligare ett användbart tips.Massa kramar!
    Karin och Henrik

2013-10-22 | 20:52:59
  • Jossan säger:

Vilket landskap! Förstår att det måste vara fantastiskt att vandra i detta och få gosa med dom där gulliga fåren. Och den lille butiken såg inbjudande ut. Blev det nåt gott vin och ost? Puss o kram

2013-10-23 | 17:53:33
  • Sofia n säger:

Vilka vyer ni vandrat igenom!! Wow!! Sista bilden är bara såå vacker!! Och vilken härlig liten shop ni fick handla ur.. Med vin och allt 😃👍.. Såå kul att följa er!! Puss!!